دخترم تلفن همراه می‌خواهد

موبایل برای نوجوانان
 

مجله روزهای زندگی  – دخترم تلفن همراه می‌خواهد – خانم جوان 38 ساله‌ای به نام مهسا به همراه دختر 10 ساله‌اش هستی وارد اتاق مشاوره شد. پس از سلام و احوال‌پرسی، ظرف شکلات را جلوی هستی گرفتم و از او خواستم هر تعداد که دوست دارد شکلات بردارد. هستی با عصبانیت گفت: «شکلات نمی‌خورم. من دیوانه نیستم. نمی‌دانم چرا مادرم مرا به اینجا آورده است.» سعی کردم در ابتدا با هستی ارتباط دوستانه‌ای برقرار و اعتماد او را جلب کنم. وقتی حس هستی نسبت به مشاوره خوب شد، از او خواستم همراه با همکارم به اتاق بازی کودک بروند تا تست نقاشی را انجام دهد. بعد از انجام مصاحبه اولیه، از مادر هستی خواستم علت مراجعه را بازگو کند.

نمی‌دانم چه بگویم. در واقع این بیماری منحوس کرونا و آنلاین شدن مدرسه‌ها شده بلای جان همه خانواده‌ها. واقعا از این شرایط خسته شده‌ام.

حق دارید. شرایط راحتی نیست. دقیقا چه موضوعی باعث شده که اینجا باشید؟ از من چه کمکی ساخته است؟

هستی برای شرکت در کلاس‌های مدرسه به گوشی همراه نیاز داشت. من برنامه شاد را در گوشی خودم نصب کردم و در ساعات کلاس گوشی را در اختیار هستی می‌گذاشتم تا این‌که بعد از مدتی پایش را در یک کفش کرد که گوشی اختصاصی می‌خواهد. همه دوستان گوشی دارند و فقط او گوشی همراه ندارد. از هستی اصرار بود و از من انکار. ولی از آنجایی که یکی یک دانه پدرش است، همسرم مرا راضی کرد که برایش گوشی همراه بخریم.

آیا برای استفاده از گوشی همراه برای هستی قانون گذاشتید؟

متاسفانه خیر و همین موضوع برای ما خیلی مشکل‌ساز شده است.

دقیقا چه مشکلی؟ لطفا واضح‌تر بگویید.

از زمانی‌که گوشی را در اختیار هستی گذاشتیم یک‌سره یا در حال چت‌کردن با دوستانش است یـــا در حـال بازی‌کردن، طوری که این موضوع به‌شدت روی خواب و خــوراک او تاثیر گذاشتـــه است. شب‌هـا دیر می‌خوابــد و صبح‌ها نمی‌تواند با هوشیــاری سر کلاس باشد. گاهی اوقات متوجه می‌شوم بعد از این‌که حضور خود را در کلاس اعـــلام می‌کنــد، می‌خوابد. بیشترین موضوعی که باعث ناراحتی و نگرانی من شده این است که چند شب پیش کنجکاو شدم تا ببینم هستی دقیقا از گـــوشی همـــراه خود چه استفاده‌هایی می‌کند. زمانی‌که وارد گوگل شدم و سرچ‌های او را دیدم، دنیا بر سرم خراب شد. نمی‌دانستم دخترم آن‌قدر بزرگ شده که درخصوص مسایل جنســـی کنجکاو است. همین موضوع باعث شده گوشی همراه را از او بگیرم و این موضوع جنجالی در زندگی ما شده است. نمی‌دانم چه کنم. از شما خواهش می‌کنم کمکم کنید.

نگرانی شما را درک می‌کنم. متاسفانه گوشی همراه به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شده است. برای جلوگیری از پیامدهای منفی و گاه فاجعه‌بار گوشی همراه رعایت توصیه‌هایی در مورد بچه‌های زیر 18 سال ضروری است.

*قبل از اتمام مقطع ابتدایی برای بچه‌ها گوشی اختصاصی نخرید و بعد از آن هم هرچه در سن بالاتری برای بچه‌ها گوشی بخرید بهتر است.

*اگر بچه حرف‌گوش‌کنی دارید، گوشی را با سه شرط بخرید:

شرط اول این‌که در روز چقدر و چه موقع می‌تواند از گوشی استفاده کند.

شرط دوم لازم است رمز گوشی‌اش را به شما بگوید تا هر وقت خواستید گوشی‌اش را ببینید. کودکان زیر 18 سال به نام حریم خصوصی حق پنهان‌کاری ندارند.

شرط سوم این‌که هیچ‌یک از اعضای خانواده و بچه‌ها حق ندارند گوشی را به اتاق‌خواب ببرند.

در صورت رعایت نکردن این شروط، بار اول یک هفته، بار دوم یک ماه و بار سوم یک فصل بچه را از گوشی محروم کنید.

دقت کنید که باید در اجرای قوانین وضع شده بسیار جدی باشید چون در فرزندپروری اجرای قوانین خانوادگی برای رشد سالم و سازگاری فرزندان بسیار سودبخش است.

خیلی ممنونم از توضیحاتی که دادید. سعی می‌کنم حتما از این به بعد از این قوانین استفاده کنم و اگر مشکلی نیست، همسرم را جلسه بعد همراه خودم بیاورم تا این توضیحات را از شما بشنود بلکه در اجرای قوانین همراه من باشد.

***

بعد از اتمام صحبت‌هایم با مادر هستی، از هستی خواستم وارد اتاق شود. کمی با او درباره مزایا و معایب گوشی همراه و نحوه استفاده صحیح آن صحبت کردم. هستی تاحدودی پذیرفت که باید از گوشی همراه درست استفاده کند و با این شرط که قوانین را اجرا کند، مادر گوشی همراه را در اختیار او قرار دهد. مادر و هستی خوشحال از اتاق مشاوره خارج شدند و قرار شد هفته‌ای یک بار پدر و مادر هستی درباره آموزش نحوه صحیح شیوه‌های فرزندپروری مراجعه کنند.

 

نویسنده:آرزو

روان‌شناس کودک و نوجوان

درباره ی javad

مطلب پیشنهادی

عشق

ضایعات عشق و آریوی مخوف

اختصاصی مجله روزهای زندگی– ضایعات عشق و آریوی مخوف-  مهرداد که با سرعت می‏راند، وسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *