والدین موفق و مهربان آرزوی همه فرزندان

والدین موفق و مهربان آرزوی همه فرزندان

مجله روزهای زندگی – والدین موفق فرزندان خود را در یافتن استعدادها و موهبت‌های خدادادیشان یاری می‌دهند. والدین مهربان و دلسوز مسوولیت هدایت فرزندان‌شان را به عهده می‌گیرند و آنها را به حال خود رها نمی‌کنند. بسیاری از پدران و مادران از وضع ناهنجار روحی و جسمی فرزندان خود شکایت می‌کنند، در صورتی که اغلب آنها باید ابتدا از بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری خودشان شکایت کنند. فرزند شما مانند نهالی است که اگر از آن به خوبی مواظبت کنید، درختی بارور خواهد شد، اما چنانچه او را به حال خود رها کنید، نباید انتظار داشته باشید که افرادی صالح و سالم به بار آیند.
توصیه‌های مهم:
*به فرزندان‌تان عشق بورزید. آنها باارزش‌ترین دارایی والدین هستند. پس در نشان‌دادن عشق و علاقه خود به آنها دریغ نکنید. هرچه فرزند شما عشق و محبت بیشتری را دریافت و تجربه کند، بعدها در زندگی آینده‌اش می‌تواند عشق بیشتری را نشان دهد.
*با علاقه و محبت به نیازهای فرزندان پاسخ دهید.
*به فرزندان‌تان نشان دهید که آنها را در هر شرایطی دوست دارید و حمایت‌شان می‌کنید. در این‌صورت، آنها هنگام سختی‌ها و مشکلات با آرامش و احساس امنیت به شما پناه می‌آورند.
*اعتمادبه‌نفس را در فرزندان خود شکوفا کنید.
*در مواقع انتقاد شخصیت فرزندتان را زیر سوال نبرید بلکه حداقل از چند خوبی او تعریف کرده و سپس عمل ناپسند او را انتقاد کنید.
*هنگامی‌که به‌عنوان والدین دچار اشتباه می‌شوید سعی کنید با تدبر و تعقل مشکل را بررسی کنید و خود الگوی مناسب برای حل مشکلات باشید. مسوولیت اشتباهات خود را بپذیرید تا با اثبات مسوولیت‌پذیری خود، بتوانید این ویژگی را به فرزندان‌تان هم آموزش دهید.
*نسبت به دوستان فرزند خود حساسیت و شناخت بالایی داشته باشید، زیرا گرایش او بر پذیرش شما در گروه همسالان و مشابهت آنان، از عوامل اصلی تربیت نوجوانان و جوانان است.
*به فرزندان خود کمک کنید از اشتباهات‌شان درس بگیرند. اگر کار اشتباهی مرتکب شدند، به جای تنبیه، به آنها بگویید چرا و چطور باید از این رفتار در آینده اجتناب کنند.
*مسایل مالی را به آنها آموزش دهید. این یکی از مواردی است که معمولا در آموزش‌های والدین نادیده گرفته می‌شود. از همان سال‌های ابتدایی کودکی باید به بچه‌ها یاد دهید که ارزش پول را  بدانند و این‌که چگونه پس‌انداز کنند تا به هدف‌های خود برسند.
*به شخصیت فرزندتان احترام بگذارید. فرزندانی که از پدر و مادر خود احترام می‌بینند بیشتر به آنها احترام می‌گذارند. با فرزندتان طوری رفتار کنید که دوست دارید او با شما رفتار کند.
*به فرزندتان فرصت دهید تا خودش را نشان دهد. هر کودکی استعداد یا مهارت ویژه‌ای دارد. هنگامی‌که در کارهای مورد علاقه کودک‌تان شریک می‌شوید و نشان می‌دهید که تحت تاثیر انجام آن کارها قرار گرفته‌اید، مرحله دیگری از عزت‌نفس را در او پرورش داده‌اید.
*با فرزندان خود در مورد زندگی‌نامه افراد موفق صحبت کنید یا برای آنها فرصتی فراهم کنید تا دراین‌باره مطالبی را بخوانند یا بشنوند.
*هیچ‌وقت جلوی دیگران از فرزند خود بدگویی نکنید. اگر فرزندتان متوجه این مساله شود نسبت به شما بی‌اعتماد می‌شود.
*اجازه ندهید زندگی‌تان آن‌قدر با کار مشغول شود، ذهن‌تان آن‌قدر درگیر نگرانی شود، قلب‌تان چنان از ناراحتی‌ها و کینه‌های قدیمی انباشته شود که هیچ جایی برای تفریح کردن و لذت بردن با خانواده مخصوصا فرزندان نداشته باشید.
*در جایگاه پدر یا مادر سعی کنید که همیشه نظر فرزندان‌تان را در زمینه‌های مختلف جویا شوید. نظرخواهی از کودکان، نوجوانان و جوانان تاثیر زیادی در عزت‌نفس آنها خواهد داشت.
*به فرزندان‌تان شادی هدیه دهید. هدیه کردن شادی به فرزندان بزرگ‌ترین بخشش است. چنانچه بتوانید فرزندان خود را به شاد و مفید بودن تشویق کنید، ارزشی که برای خود و آنان دارید، افزایش می‌یابد.
*باید به جنسیت فرزندان‌تان نگاهی منطقی و طبیعی داشته باشید. توجه داشته باشید طوری رفتار نکنید تا دخترها از جنسیت خود بیزار شوند. اگر چنین ذهنیتی در اندیشه و باور خودتان وجود داشته باشد خطر انتقال آن به او بسیار بیشتر خواهد بود.
* الگوی فرزندتان باشید. پدرها خواه متوجه این موضوع باشند خواه نباشند، برای فرزندان خود الگو هستند. دختری که وقت خود را با پدری مهربان سپری می‌کند، وقتی بزرگ شد می‌داند که شایسته احترام پسران است و می‌آموزد که در شریک زندگی خود چه چیزی را جست‌وجو کند. پدران با نشان‌دادن صداقت، فروتنی و مسوولیت‌پذیری آنچه را در زندگی مهم است به پسران و دختران می‌آموزند.

درباره ی javad

مطلب پیشنهادی

زندگی روی ابرها

زندگی روی ابرها

اختصاصی مجله روزهای زندگی – زندگی روی ابرها – زندگی روی ابرها- این‌که پدرم قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *