از خانواده حمایت کنید!

 مجله روزهای زندگی – خانواده ابتدایی‌ترین بنیاد جامعه است و برای داشتن جامعه‌ای هدفمند و توانا باید خانواده‌هایی شاد، پرامید و تلاشگر داشته باشیم. اعضای خانواده باید بتوانند یکدیگر را به‌خوبی درک کنند و زنجیر نامرئی و درعین‌حال ناگسستنی عشق و محبت در بین‌شان جریان داشته باشد. خانواده‌های پرشماری به دلیل فقدان تعهد، داشتن اولویت‌های اشتباه و نگرش‌های بد متلاشی می‌شوند. اگر می‌خواهید روابط سالمی داشته باشید، باید از کیان خانواده خود حراست کنید.

ازدواج درست، خانواده خوب
اساس ازدواج‌های خوشایند یک رابطه دوستانه عمیق است. منظور از رابطه عمیق دوستانه، احترام متقابل و لذت‌بردن از همنشینی با یکدیگر است. این زوج‌ها به درک صمیمانه هم تمایل دارند، یعنی از علاقه‌ها، بیزاری‌ها، ویژگی‌های فردی، امیدها و آرزوهای یکدیگر آگاه هستند. آنها نسبت به هم گذشت و تحمل دارند و محبت و علاقه خود را ابزار می‌کنند.
اگر زن و مردی ازدواج کردن را انتخاب کردند، از همان لحظه اول باید به دو نکته توجه کنند. اول: ما به‌عنوان زن و شوهر به خداوند متعهد هستیم. دوم: ما به‌عنوان یک زوج باید به یکدیگر متعهد باشیم. ممکن است گاهی با هم اختلاف پیدا کنیم. ممکن است حرف‌هایی که نباید به هم بزنیم. حتی ممکن است از هم عصبانی شویم، اما می‌توانیم ببخشیم و به راه خود ادامه دهیم.
هیچ دو انسانی کاملا با هم سازگار نیستند. ما باید بیاموزیم که با هم سازگار باشیم. مادامی که از در مشاجره حرف بزنیم و بخواهیم نظرمان را اعمال کنیم در زندگی‌مان درگیری و کشمکش وجود خواهد داشت. اگر با همسرتان خوب رفتار کنید، او هم با شما خوب رفتار می‌کند. شما به‌عنوان یک شوهر باید بدانید که همسرتان چه می‌خواهد و به تایید و تصدیق شما احتیاج دارد. پدر باید در مقام تعریف و تایید فرزندان حرف بزند چون نفوذ فراوانی روی آنها دارد.
توصیه‌های مهم:
* سعی کنید فضای خانواده خود را آرام کنید. کاری کنید که رابطه شما و همسرتان موثر و مفید باشد.
* وقتی زن و شوهری درباره افکار و احساسات‌شان با هم صحبت می‌کنند از مشکلات کاسته می‌شود و لذت‌ها افزایش می‌یابد.
* خوش‌رویی در خانه سخاوتی ارزشمند و نشانه تعالی انسان است.
* در دسترس باشید. هر وقت برای فرزندان مشکلی پیش می‌آید، پدر و مادر باید در دسترس باشند تا فرزند احساس امنیت کند و بداند که آنها از هیچ محبتی برای حل مشکل دریغ نمی‌کنند. همچنین، زن و شوهر باید در هر شرایطی برای کمک‌کردن به یکدیگر بشتابند.
* به جای تمرکز بر ضعف‌های همسرتان، به خودتان و نعمت‌هایی که خداوند به شما داده، نگاه کنید. بیایید وقتی ضعیف هستید، ناکامی‌های هم را تحمل کنید و یکدیگر را بسازید.
* در کوران بحران‌های شخصی یا خانوادگی انرژی‌تان را بیهوده صرف درک چراهای آن نکنید. به خداوند اعتماد کنید، نیروی‌تان را خلاقانه به کار ببرید و بدانید که راه‌حل‌ها با کوشش شما نمایان خواهند شد.
* تصمیم مشترک بگیرید. وقتی تصمیم مهمی در خانواده گرفتید، آن را با بقیه اعضای خانواده در میان بگذارید. این روشی است که باعث اتحاد و خوشبختی می‌شود زیرا همه اعضای خانواده می‌دانند که نظرات‌شان مهم است.
* برای تفریح‌کردن اعضا خانواده وقت کافی بگذارید. گاهی اوقات لازم است که چند قدم عقب بروید تا به همه چیز خوب نگاه کنید. هیچ‌وقت نگذارید زندگی‌تان آن‌قدر با کار مشغول شود، ذهن‌تان آن‌قدر درگیر نگرانی شود، قلب‌تان آن‌قدر از ناراحتی‌ها و کینه‌های قدیمی انباشته شود که برای تفریح‌کردن و لذت‌بردن با خانواده‌تان هیچ وقتی نداشته باشید.
* به دنبال مقصر بودن به‌شدت به همسرتان آسیب می‌زند. او را تحسین کنید. تشکر کردن را از یاد نبرید. او را نوازش کنید، بی‌آنکه انتظار عشق‌ورزی داشته باشید.
* وقتی با هم اختلاف‌نظر پیدا می‌کنید آن را بیان کنید. نگذارید در دل‌تان انباشته شود.
*ارتباط خود را با اعضای خانواده‌تان گسترش دهید. اگر می‌خواهید خانواده‌ای سالم و شاد داشته باشید، برقراری ارتباط مداوم بسیار حیاتی است. در زمان‌های خوشی و سختی باید در خانواده ارتباط برقرار باشد.
* به همسرتان احترام بگذارید. هر چقدر به همسرتان احترام بگذارید و برای او ارزش قایل شوید، به همان اندازه میزان ارزش و احترام او پیش خانواده و دیگران افزایش پیدا می‌کند.
* نظرات خود را با هم در میان بگذارید. به‌عنوان والدین سعی کنید که همیشه نظر اعضای خانواده را در زمینه‌های مختلف جویا شوید. نظرخواهی از کودکان، نوجوانان و جوانان تاثیر زیادی در عزت‌نفس آنها خواهد داشت.
* کارهای خانه را با همدیگر انجام دهید. یکی از رایج‌ترین دلایل جروبحث در هر رابطه‌ای، انجام کارهای خانه است. بنابراین برای اجتناب از مشاجره و بحث و جدل‌ بر سر این‌که چه کسی ظرف‌ها را بشوید، آن را با کمک هم انجام دهید. کارشناسان معتقدند انجام کارهای منزل با همدیگر، از جمله پرداخت قبوض، اتوکردن لباس‌ها و شستن ظرف‌ها می‌تواند هر رابطه‌ای را تقویت کند.
* خانه‌تان را سرشار از اعتماد کنید. رفتار و روابط‌تان را به‌گونه‌ای مدیریت کنید که برای شریک زندگی‌تان سوءتفاهم ایجاد نشود.

ترجمه و تدوین: وحید عرفانی

درباره ی javad

مطلب پیشنهادی

عشق

ضایعات عشق و آریوی مخوف

اختصاصی مجله روزهای زندگی– ضایعات عشق و آریوی مخوف-  مهرداد که با سرعت می‏راند، وسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *