با طلاق خداحافظی کنید!

طلاق

مجله روزهای زندگی – ازهم‌گسیختگی نهاد خانواده که معمولا با طلاق اتفاق می‌افتد، تاثیرات نامطلوبی را بر پیکره خانواده و اجتماع دارد که پیشگیری از آن جز با شناخت عوامل طلاق و اثرات آن امکان‌پذیر نیست. تحقیقات روان‌شناسی نشان داده است که بچه‌ها مرگ والدین خود را راحت‌تر از طلاق می‌پذیرند زیرا مرگ پدیده‌ای طبیعی است، درحالی‌که طلاق پدیده‌ای اجباری است و طی آن زوجین با تنفر از هم جدا شده‌اند.
معمولا زوجین برخلاف علاقه‌ای که به همسر خود دارند، به دلیل خستگی از دعواها و جنجال‌ها و مشکلات پیش آمده، جدایی و طلاق را تنها و بهترین راه ممکن می‌دانند؛ اما طلاق همیشه بهترین راه‌حل نیست و گاهی می‌توان زندگی مشترک را نجات داد.
توصیه‌های مهم:
*پیش از هر چیز بهتر است مهم‌ترین علل و عواملی را که در زندگی مشترک به طلاق می‌انجامند، بشناسید. طلاق و جدایی یک‌دفعه اتفاق نمی‌افتد، بلکه حاصل شرایط مختلف، رفتارها و انتخاب‌های غلط افراد در طول زندگی است.
*حلقه لجبازی را بشکنید! بهتر است حلقه رفتاری غلط و الگویی را که مدام دعواها را تکرار می‌کند بشکنید. به زبان ساده‌تر، دست از لجبازی بردارید! چنین رفتارهایی پیش‌بینی‌کننده‌های طلاق نام دارند و به مرور زمان زوجین را به مشکلات و اختلافات فراوانی دچار می‌کنند.
*راه‌حل پیدا کنید. اگر برای هر مشکلی که پیش می‌آید به دنبال مقصر باشید، تنها به بزرگ‌شدن و ریشه‌دواندن آن موضوع دامن زده‌اید. بهتر است به جای مقصریابی به دنبال یک راه‌حل برای مشکلات انباشته‌شده باشید.
*برای همدیگر وقت بگذارید. هر روز عاشقانه با همسرتان ارتباط برقرار کنید. یک زن و شوهر می‌توانند با اختصاص تنها 15 دقیقه در روز به یکدیگر شانس موفقیت زناشویی خود را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشند. هر روز وقت بگذارید و با هم گفت‌وگوی معناداری داشته باشید.
*به شریک زندگی خود احترام بگذارید و همواره از او قدردانی کنید. با تهیه لیستی از بهترین ویژگی‌های شریک زندگی خود شروع کنید تا خود را به یاد شخص شگفت‌انگیزی بیندازید که با او ازدواج کرده‌اید.
*کمی خونسرد باشید. عصبانیت و سرکشی می‌تواند شما را به طلاق نزدیک‌تر کند. بهتر است کمی کوتاه بیایید و نسبت به بعضی رفتارهای همسرتان واکنش نشان ندهید. در این وضعیت بهتر است به اقدامات ضروری برای رساندن رابطه به حالتی ایمن بپردازید.
*از همسرتان تعریف کنید، چه در خلوت و چه در حضور دیگران.
*کارها را با هم انجام دهید. یکی از عوامل مشترک ازدواج‌های شاد و طولانی‌مدت این است که همسران مرتب کارهایی را انجام می‌دهند که از نظر آنها سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد.
*زمانی را جدا از هم بگذرانید. برای مثال، وقتی همسرتان پیاده‌روی می‌کند شما در خانه کتاب مطالعه کنید. لازم نیست همه چیزهایی را که شریک زندگی‌تان دوست دارد شما هم دوست داشته باشید. کافیست به او فرصت بدهید سرگرمی‌های دلخواهش را پیگیری کند.
*با همسرتان دوست باشید. کلید سعادت و موفقیت زندگی زناشویی، دوستی است. برخی از مهم‌ترین جنبه‌های این نوع دوستی شناخت صمیمانه یکدیگر، نشان‌دادن مهرورزی و احترام به هم و لذت واقعی از معاشرت با یکدیگر است.
*از زخم‌زبان دوری کنید. برخی‌ها با زخم‌زبان دوستان و نزدیکان خود را می‌رنجانند و آنها را از خود متنفر می‌کنند. این مساله در روابط زناشویی بسیار مشکل‌آفرین است و مانع تحکیم پیوند زن و شوهر می‌شود.
*سعی کنید بهترین حالت خود باشید. افراد زیادی دنبال تغییر دادن وضعیت زندگی خود هستند، اما نمی‌خواهند خود را تغییر دهند. یادتان باشد یکی از راه‌های پیشگیری از طلاق این است که از خودتان شروع کنید نه دیگران.
*سریع ببخشید. اختلاف‌ها در زندگی زناشویی معمولا زمانی شروع می‌شوند که یک نفر کینه یا غرضی در دل داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که احساس تحقیر نسبت به شریک زندگی تقریبا همیشه جلب توجه می‌کند و اگر حل نشود، می‌تواند به طلاق منجر شود.
*راهنما یا مشاور پیدا کنید. اگر در زندگی زناشویی با چالش‌هایی روبه‌رو هستید یا نگران طلاق هستید، مشاوره یا زوج‌درمانی را فراموش نکنید.
*زخم‌های قدیمی را کنار بگذارید. به شروع دوباره فکر کنید، خود را با زخم‌ها و اتفاق‌های قدیمی آزار ندهید و زندگی مشترک را از مسیر خود خارج نکنید. در راه جلوگیری از طلاق باید درد و رنج‌های مشترک زندگی‌تان را پیدا کنید. از لحظاتی که همسرتان عصبانی و ناراحت شده است، یک لیست تهیه کنید. برای رنج‌های خودتان هم یک لیست بنویسید. سپس هرکدام را با دقت بررسی کرده و اشتباه‌ها و کوتاهی‌های خود و همسرتان را پیدا کنید.
*سرگرمی‌های مشترک پیدا کنید. به دنبال بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که می‌توانید ایجاد کنید، بگردید و فضای آشفته رابطه‌تان را آرام کنید. آرامش یافتن در این وضعیت می‌تواند به پیوند خوردن دوباره قلب‌هایتان کمک کند.
*انتظارات خود را از همسرتان واضح به او بگویید و سطح انتظارات خود را پایین بیاورید.
*ازدواج و زندگی مشترک موفق با احترام متقابل حاصل می‌شود. بدون احترام متقابل نمی‌توانید زندگی مشترک شادی داشته ‌باشید بنابراین بهتر است رفتارهای خود را اصلاح کنید.
*اهداف مشترک تعریف کنید. این اهداف باید قابل‌دستیابی باشند، نه آن‌قدر بلندمدت که انگیزه آنها را کم کند و نه آن قدر کوتاه‌مدت که بدون هیچ تلاشی به آن برسند.
*به رابطه خود در زندگی زناشویی‌تان پایبند باشید. فکرکردن به این ایده که ممکن است در خارج از ازدواج وضعیت بهتری داشته باشید می‌تواند فشار زیادی را بر روابط مشترک‌تان وارد کند و باعث شود به فکر بهبود روابط خود نباشید.

ترجمه و تدوین: وحید

درباره ی javad

مطلب پیشنهادی

عشق

ضایعات عشق و آریوی مخوف

اختصاصی مجله روزهای زندگی– ضایعات عشق و آریوی مخوف-  مهرداد که با سرعت می‏راند، وسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *