تغذیه سالم در روزه‌داری

تغذیه سالم در روزه‌داری

اختصاصی مجله روزهای زندگی –  تغذیه سالم در روزه‌داری – ماه مبارک رمضان از راه رسیده است. ماه روزه‌داری، روح و روان و جسم را آرامش می‌دهد و باعث سلامتی و تندرستی می‌شود. در علم پزشکی نیز ثابت شده که روزه‌داری تاثیرات فراوانی بر سلامتی جسم و بدن دارد. دفع چربی‌های مزاحم، تنظیم فشارخون، قندخون و… نمونه آن است. همچنین به زیبایی، کاهش وزن و پاک‌سازی پوست کمک می‌کند.

راه‌حلی بی‌نظیر برای کاهش وزن
روزه‌داری راه‌حل بی‌نظیری برای کاهش وزن است، ولی به شرط آن‌که درست انجام شود چون در غیر این صورت به جای کاهش وزن، به اضافه وزن دچار می‌شوید. هنگام روزه، وقتی از خوردن غذا‌های حاوی قند محروم هستید، بدن از ذخیره ‌چربی به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و این چربی‌ها به انرژی لازم تبدیل می‌شوند. حذف یک وعده غذایی روزانه در ماه مبارک رمضان موجب می‌شود کمتر غذا بخوریم و متابولیسم بدن تعدیل و تنظیم ‌شود.

پایین‌آورنده کلسترول
در افرادی که روزه می‌گیرند، سطح کلسترول بد خون به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، اما روی کلسترول خوب تاثیری ندارد.

ترک برخی عادت‌ها
افرادی که عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن، خوردن بیش‌ازاندازه غذاهای شیرین و غذاهای فست‌فود دارند، ماه رمضان به آنها کمک می‌کند این عادت‌ها را کنار بگذارند یا تا حد زیادی کم کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
هنگام روزه‌داری به سیستم داخلی بدن استراحت می‌دهید. وقتی بدن در حالت استراحت باشد می‌تواند به مبارزه بعضی بیماری‌ها و عفونت‌ها متمرکز شود و سیستم ایمنی را تقویت کند.
تقویت سیستم گوارش
معده به‌عنوان مرکز و کانون بدن انسان در شکم است. از نظر علمی، معده منبع همه‌چیز است برای همین سخت‌ترین و بیشترین کار را در بدن انجام می‌دهد. هنگام روزه‌داری، به این عضو کمی استراحت می‌دهید تا بتواند تجدید قوا و سم‌زدایی کرده یا حتی خودش را پاک‌سازی کند و وقتی دوباره بخواهد فعالیتش را از سر بگیرد، با نیرویی تازه این کار را انجام می‌دهد.

تاثیر فوق‌العاده بر پوست
در مدتی که روزه‌دار هستید به بدن‌تان فرصت می‌دهید مواد سمی خود را پاک‌سازی کرده و فرایند بازسازی سلول‌ها بهبود پیدا کند. افرادی که روزه می‌گیرند پوست سالم‌تر و درخشان‌تری دارند.

کاهش قندخون
روزه‌گرفتن میزان تجزیه گلوکز را افزایش می‌دهد تا بدن بتواند انرژی بگیرد، بنابراین تولید انسولین را کاهش می‌دهد و لوزالمعده استراحت می‌کند. گلیکوژن برای تسهیل تجزیه گلوکز تولید می‌شود، در نتیجه روزه کاهش قندخون است که به‌ویژه برای بیماران دیابتی مفید است.

ساخت سریع ماهیچه
افراد ورزشکار در ماه رمضان روزه بگیرند. هورمون رشد انسان برای ورزشکاران بسیار مفید است زیرا زمان بهبود را سرعت می‌بخشد و به ساخت سریع‌تر ماهیچه کمک می‌کند. روزه‌گرفتن باعث می‌شود بدن به جای ماهیچه، چربی ذخیره‌شده را بسوزاند. این امکان را می‌دهد که آنچه را که انجام می‌دهید نگه دارید و حتی به شما کمک می‌کند آنها را بسازید.

توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان
هنگام افطار از غذاهای سبک و زودهضم استفاده کنید. افطار را با یک قند طبیعی مانند خرما، کشمش یا عسل آغاز کنید، بدین ترتیب اشتها کنترل می‌شود و زیاده‌خوری کمتر پیش می‌آید.
اگر به بوی ناخوشایند دهان دچار می‌شوید در افطار و سحر عرق نعناع را با گلاب و کمی بارهنگ میل کنید. این نوشیدنی مقوی معده است و بوی بد دهان را هم از بین می‌برد. افرادی که دچار عطش می‌شوند از شربت تخم شربتی در افطار و سحر استفاده کنند.
از مصرف مواد نفاخ، حجیم و نوشیدنی‌های گازدار و بسیار خنک، غذاهای پرچرب مانند آش رشته و آبگوشت که سبب ایجاد اختلالات هضم می‌شوند، خودداری کنید. غذاهای پرچرب، شیرین و کافئین‌دار موجود در بعضی از غذاها سبب افزایش اسید معده و احساس ترش کردن و سوزش می‌شوند. زولبیا، بامیه، حلوا، شکلات و خورشت بادمجان چنین اثراتی دارند. سالاد مکمل خوبی برای غذاها در این ماه است.
از مصرف غذاهای تند و پر ادویه خودداری کنید زیرا موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شوند. اگر در این ماه یبوست شدید دارید می‌توانید از خورشت‌های ملین مثل خورشت آلو و خورشت‌های سبزی‌دار استفاده کنید. خوردن خیسانده آلو و انجیر به بهبود این وضعیت کمک می‌کند.
یکی از نوشیدنی‌های کمک‌کننده به رفع یبوست و افزایش رطوبت بدن روزه‌داران شربت خاکشیر و ترنجبین است. اگر برای افطار به یک فنجان آب جوشیده نیم‌گرم، یک قاشق غذاخوری خاکشیر، یک قاشق ترنجبین و یک قاشق سکنجبین اضافه کرده و بعد از خنک‌شدن میل کنید، این نوشیدنی به رفع یبوست، عطش و پاک‌سازی بدن کمک کند.
مصرف‌کردن چای رقیق بین افطار و سحر ایرادی ندارد، اما توصیه می‌شود افراط نکنید زیرا زیاده‌روی در نوشیدن چای باعث سوءهاضمه و ریفلاکس معده می‌شود.

عوارض حذف سحری
بعضی از روزه‌داران بدون سحری روزه می‌گیرند که این کار موجب می‌شود نیازهای تغذیه‌ای تامین نشود و فرد در معرض عوارض ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای قرار گیرد. همچنین باعث افت قندخون می‌شود و کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی را به دنبال دارد.

تهیه و تنظیم: فاطمه شهماری

درباره ی javad

مطلب پیشنهادی

عشق

ضایعات عشق و آریوی مخوف

اختصاصی مجله روزهای زندگی– ضایعات عشق و آریوی مخوف-  مهرداد که با سرعت می‏راند، وسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *